[COLUMN] Technologie moet ten dienste van de mens (niet ten koste)



Leestijd: 2 minuten

Naar aanleiding van de nieuwe Europese wetgeving rond artificiële intelligentie schreef ik onderstaand opiniestuk voor o.a.:

“Hoewel er te discussiëren valt of we naast de privacywetgeving nog meer regeltjes willen, vind ik de Europese plannen zeker een goede zaak. Toestanden uit de Netflix-serie ‘Black Mirror’ zullen we hier in Europa niet tegenkomen. Nee, Europa gaat volledig voor een aanpak waarin de mens centraal staat. Als AI-onderzoeker kan ik dat alleen maar toejuichen: mens hebben nood aan meer transparantie. Artificiële intelligentie zet namelijk veel zaken op zijn kop. Waar we vroeger nog de vraag stelden hoe iets met technologie opgelost kan worden, vragen we ons dezer dagen vooral af of het wel met technologie opgelost moet worden. En hoe we daar dan als mens beter van worden.”

“Europa ziet in dat innovatieve projecten daar meer en meer rekening mee zullen moeten houden. We kunnen er zelfs verder in gaan, door vaker stil te staan bij de psychologie van de mens. Hoe interpreteren mensen voorspellingen van AI-systemen? Op welke manier kan een AI-systeem mensen optimaal assisteren om beter gefundeerde en efficiëntere beslissingen te nemen in hun werkgebied? Of misschien nóg verder: hoe beïnvloedt een AI-systeem het welzijn van de mens?”

“Weinig mensen zitten te wachten op volledige automatisering. Laten we de mens dan ook assisteren, en zo het onderzoek meer in die richting sturen. Met Hogeschool PXL en het Expertisecentrum voor Digitale Media (EDM) van Universiteit Hasselt zijn we daar met het ‘Explainable AI’-project al volop mee bezig. Samen met Vlaamse bedrijven zoeken we daar naar manieren om AI-modellen transparanter en verstaanbaarder te maken. We openen als het ware de zwarte doos: welke parameters in complexe datasets leiden tot de voorspellingen en hoe gedragen AI-systemen zich op de grens van onzekerheid?”

“Inzichten en vertrouwen zijn de sleutel tot succes, net zoals dat nu het geval is tussen menselijke samenwerkingen. De Elon Musks van deze wereld hebben op innovatief vlak al heel wat teweeggebracht, maar zijn misschien te snel gegaan voor sommigen. Hoog tijd dus dat we de mens bij de arm nemen en mee op pad helpen in deze snel veranderende wereld.”

“Als onderzoeker met een maatschappelijk engagement stemt de evolutie naar verstaanbare en transparante artificiële intelligentie mij tevreden. Maar ik ben nog enthousiaster dat Europa dat inziet en er ook de nodige steun aan verleent.”

4 reacties op “[COLUMN] Technologie moet ten dienste van de mens (niet ten koste)

    1. Fijn dat je reageert! Ik snap je heel goed als je dat zegt want er wordt ook heel extreem over gedaan in de media of in films. Echte duidelijke stemmen die zeggen wat het nu precies inhoudt op een laagdrempelige manier ontbreken nog een beetje. We hebben al heel wat zien passeren over AI maar het is tot erg mooie dingen in staat. Maar dan moeten we de mensen mee hebben en transparant zijn over die waardevolle oplossingen. En alles boven alles daar ook verantwoordelijk mee omgaan.

      1. Ja precies wat je zegt! Ik vind dat niet echt duidelijk zo. Wat is dat nu precies? Wat houdt dat precies in? Je hebt inderdaad die sci-fi filmscenario’s maar omdat dat er zo over is vaak voelt het ook een beetje als een ver-van-mijn-bedshow.

        1. Mijn doel is om mensen daar nu eens in mee te krijgen! Zij het via een podcast, zij het via blogs, zij het via TV-optredens :p Maakt niet uit! Maar ik vind dat wel erg belangrijk. We kunnen blijven dingen uitvinden, maar wat haalt het uit als mensen daar een afkeer van krijgen? Té snel gaan is ook niet goed, en de reacties op bv. 5G-technologie met het in brand steken van GSM-masten (die helemaal nog geen 5G ondersteunen begot) bevestigen dat wel…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.